TPO-info 9/2023 – Ny arbejdstidsaftale for togførere og S-togsrevisorer
Aftalen blev forhandlet i Dansk Jernbaneforbund og forbundsformanden, Preben Steenholdt Pedersen og forbundshovedkassereren Kirsten Andersen sad i spidsen for m-siden til forhandlingerne, sammen med TPO’s formand og næstformand.
Aftalen gør blandt andet, at dine tillidsrepræsentanter igen vil være med i arbejdet med udarbejdelsen af nye turlister/turforløb, da der nedsættes et planlægningsudvalg igen.
Samtidig vil der stadig være hold og ikke kun reserver, som der ellers var udsigt til.
Aftalen tager også højde for noget, vi kommer til at stifte et nærmere bekendtskab med i de kommende år, når det fremtidige planlægningssystem, IVU-systemet er implementeret hos togpersonalet; nemlig begrebet præferenceture.
Det er ture, man bl.a. kender fra Metro, hvor man i højere grad end i dag vil kunne være med til at tilrettelægge sine møde- og sluttider. Systemet er ikke klar endnu, men vi vurderer, at det ikke er usandsynligt, at det vil kunne tages i brug til K25.
Et af formålene med aftalen har været at give den enkelte medarbejder så meget indflydelse på egen arbejdsdag som muligt. Derfor kan du selv søge dine helligdagsfridage fra næste år. Helligdagsfridagene har hidtil været brugt til at lægge en fridag ca. hver 6. uge. Fremover vil de stå i en særskilt pulje i Ferieplan, og du vil altså selv kunne placere dem, sådan som du selv synes er mest hensigtsmæssigt.
En af udfordringerne ved dette er dog, at de ikke umiddelbart vil kunne placeres i sommerperioden, hvor der er lukket for åbne rækker i Ferieplan. Den udfordring er vi klar over. Planlægningschefen og TPO er dog enige om, at der i forbindelse med implementeringen frem mod K24, skal kigges på den samlede metode til at beregne frihedsrækkerne i Planlægningsudvalget – også i sommerperioden.
Herudover kan siges, at aftalen sætter et foreløbigt punktum i de brydninger, der har verseret siden DSB opsagde aftalen om bemanding og tekniske tider, og som DSB ikke har ønsket at indgå aftale om i denne ombæring. Det har vi taget til efterretning.
Vi bemærker dog i den anledning, og har fået genbekræftet fra ledelsen i dag, at man planlægger med de samme skifte- og spadseretider, som ledelsen tidligere har udmeldt.
Selvom vi havde et stærkt ønske om at komme af med delpauserne, har vi nu fået præciseret, at delpauserne ikke længere kan være f.eks. på 22 og 23 minutter.
Nu skal en delpause være på 25 minutter og 20 minutter eller omvendt.
Selvom der ikke har kunnet komme en mere præcis formulering omkring pausernes placering med i aftalen, skal det altså tages alvorligt, at formålet med pausen skal tilgodeses ved placeringen, så den opfylder sit formål.
Samtidig er aftalen om guider gentegnet uden ændringer.
Du har også mulighed for at skrive tilfældigt overarbejde på (forsinkelse) fra 1. minut, forudsat, at du ikke kan nå dine pligter inden den sluttid, der fremgår af din tjeneste og S-togsrevisorerne vil som hovedregel stadig kunne møde ude på strækningen, efter nærmere aftale. Desuden beholder S-togsrevisorerne fortsat den særlige norm på 7:56, men bliver dog fremover omfattet af de seks ferieperioder, som togførerne har.
Vi vil stadig gerne have sedler og henvendelser på, hvis DSB ikke efterlever sine egne retningslinjer med f.eks.15 minutters planlagt skiftetid eller spadseretiden mellem pauselokale og tog. Så vil vi drøfte det med ledelsen.
Selvom der er ting, vi gerne havde set, var med i aftalen, betragter vi indgåelsen af denne aftale som et fundament, hvor vi styrker samarbejdet med ledelsen og ser fremad med henblik på at finde løsninger, der gavner vores medlemmer.
Vi er ved at planlægge medlemsmøder på depoterne så snart som muligt, hvor vi vil uddybe aftalen og hvor der vil være god tid til spørgsmål og debat. Det kommer vi tilbage til indenfor de næste uger.