TPO-info 8/2023 – Arbejdstidsregler for togførere – set fra TPO’s optik
I den nu opsagte arbejdstidsaftale var der blandt andet beskrevet muligheden for, at DSB kunne opdele pauserne i to mindre pauser. For lige at få historikken på plads opsagde DSB faktisk selv den forrige arbejdstidsaftale ved indmeldelsen i DI, hvor de havde fået muligheden for at opdele pauser i to mindre pauser.
Denne blev dog genforhandlet med TPO i 2018 og endeligt underskrevet i juli 2019.
Indtil ca. 2012, havde DSB ikke denne mulighed og indlagde en pause på 30 minutter, når en tjeneste var længere end seks timer.
Sidenhen har det været beskrevet aftalemæssigt, at DSB kunne opdele pauserne i to mindre.
Da denne aftale er opsagt, mener vi i TPO ikke, at DSB længere lovligt kan opdele pauserne i to pauser på f.eks. 22 og 23 minutter.
Arbejdsmiljøloven giver dig ret til en pause, hvis din arbejdstid er længere end seks timer. Pausen skal være så lang, at du får koblet ordentligt fra og formålet med pausen tilgodeses ved at pausen placeres hensigtsmæssigt indenfor arbejdsdagen. Det er typisk en halv time, hvor du har tid og ro til at spise.
Efter DSB har opsagt aftalen om tekniske tider, er DSB heller ikke forpligtet til at sikre os en given spadseretid til og fra pauselokalet. Man har godt nok været ude at sige, at man stadig ”planlægger” med gangtid, men det er altså ikke noget, der er aftalebaseret PT. Det gør kun ondt værre.
Risikoen for, at delpauserne ”fordufter” i den blå luft ved selv små forsinkelser, gør, at TPO længe har haft et ønske om at komme af med dem.
Da der PT. ikke er noget, der aftalemæssigt binder os til delpauser, mener vi ikke DSB lovligt kan opdele pauserne. Det har vi meddelt planlægningschefen og det forbeholder vi os ret til at forfølge fagretsligt på alle sager, vi får ind, hvor der kun ligger delpauser.
Ledelsen skriver i samme nyhedsbrev, at der slet ikke står beskrevet noget om regler for pauser. Det er ikke helt korrekt.
For overenskomstansatte er det beskrevet tydeligt i Jernbaneoverenskomsten, at der skal være både bad, toilet og spisefaciliteter i lokaler, der bruges til pauser.
Ledelsen skrev også, at uddannelsesdage kan planlægges op til 12 timer. Det har de bare ikke noget overenskomstmæssigt belæg for, så længe der ikke er beskrevet noget andet i en lokalaftale. Derfor mener vi, at så længe der ikke er aftalt noget andet mellem TPO/DJ og DSB på området, kan den maksimale arbejdsdag højst være på 9:30 timer.
Vi ridser derfor, uagtet ledelsens udmelding den 24. maj lige kort op, hvilke sager, vi meget gerne vil have sedler på. Hvis du er i tvivl, kontakt meget gerne din tillidsrepræsentant:
Tjenester over 9.30 uanset indholdet. Ledelsen må heller ikke bede dig om at køre tjenester udover 9.30 timer (Undtagelse vil dog være forsinkelse på dagen)
Der skal være minimum 11 timers overgang mellem to tjenester, uanset evt. forsinkelse
Enkeltstående fridag skal være på minimum 40 timer for OK-ansatte og minimum 40 timer for TJM. For TJM kan fridagen dog nedsættes til 36 timer, hvis der indgår et helt kalenderdøgn. Dette uanset evt. forsinkelse
Dobbeltfridag skal være på minimum 60 timer for OK-ansatte og minimum 64 timer for TJM. For TJM kan fridagene dog nedsætte til 56 timer, hvis der indgår to hele kalenderdøgn. Dette uanset evt. forsinkelse
Tjenester, hvor pausefaciliteterne ikke lever op til ovennævnte beskrivelse
Forhandlinger med DJ, DSB og TPO om nye lokalaftaler, er blevet rykket til begyndelsen af juni. Dem ser vi frem til at møde op til med konstruktiv tilgang og vi håber naturligvis DSB gør det samme.