TPO-info 7/2022 – Stadig ingen afklaring på forhandlinger mellem TPO og DSB
På trods af fremragende passagertal, fastholder DSB’s direktion, at det er nødvendigt at spare yderligere omkring 600 mio. kroner frem mod 2024, hvor DSB formentlig får en ny trafikkontrakt med sin ejer, Transportministeriet. DSB har udarbejdet et sparekatalog, kaldet Robust DSB 2, hvori der er mange forslag til hvordan DSB kan komme i mål med disse besparelser.
Vi har deltaget konstruktivt i forhandlingerne med det formål at lave en aftale som begge parter kan se sig selv i. Men i sidste ende stod DSB fast på, at vi skulle tilslutte os nogle besparelser så omfattende, at vi samlet set i TPO ‘s bestyrelse ikke mener vi kan stå på mål for det. Derfor måtte vi meddele DSB, at vi ikke kunne binde os an på de forslag de kom med.
Vi er meget skeptiske og forbeholdne med at indgå aftaler om besparelser så kort tid inden overenskomstforhandlingerne medmindre det kan garanteres at der ikke kommer yderligere besparelsestiltag i den kommende periode frem til OK26.
Vi har dog efterspurgt nye drøftelser med DSB i det kommende år, fordi vi mener, at vi har konstruktive og ansvarlige forslag til, hvordan vi kunne komme i mål, men er indtil videre ikke blevet inviteret til nye forhandlinger med DSB.
Vi er klar over, at vores medlemmer forventer, at vi deltager aktivt og konstruktivt med at få noget fornuftigt på plads med turlisterne for K23 og at nogle føler sig taget som gidsel. Men TPO vil ikke lade sig presse fordi DSB har travlt med at få ændret vores aftaler, så de passer ind i den personalemæssige virkelighed, som skyldes at man ikke i tide har fået rekrutteret det nødvendige togpersonale.
Vi informerer igen, lige så snart vi har nyt om forhandlinger eller turlister.