TPO-info 6/22 – DSB har indkaldt TPO til forhandlinger om tekniske tider og bemanding i tog
I maj 2019 lykkedes det at komme på plads med et sæt lokalaftaler, som supplerer Jernbaneoverenskomsten. Det skete efter en længere konfliktfyldt periode, da DSB havde indmeldt sig i arbejdsgiverforeningen Dansk Industri, og som dermed flyttede hele overenskomstgrundlaget for bland andre alle overenskomstansatte S-togsrevisorer og togførere. Det betød også væsentlige ændringer for tjenestemænd.
Da aftalerne kom på plads, var det som del af en samlet løsning og en samlet pakke på tværs af medarbejdergrupperne, der var omfattet.
DSB har nu imidlertid fremsat ønske om at genforhandle aftalerne omkring tekniske tider samt omkring bemandingen i tog, herunder tryghedsbemandingen.
DSB skal frem mod fornyelsen af trafikkontrakten i 2024, spare godt en halv milliard kroner via sparekataloget ”Robust DSB 2”. Derfor leder DSB atter efter besparelser hos togpersonalet, men f.eks. lokomotivførerne vil også blive mødt med krav om besparelser.
TPO har drøftet et første udkast til ændringer i bestyrelsen, men der var, efter en overordnet afvejning af ændringerne, ikke opbakning i bestyrelsen til at tiltræde de nye udkast, hvilket vi har meddelt ledelsen.
TPO har følgelig på ny modtaget indkaldelse til nye forhandlinger i uge 37, som vi selvfølgelig møder op til, med henblik på at sikre et så godt resultat som overhovedet muligt.
I skrivende stund har DSB ikke opsagt nogen aftaler, men hvis det sker, vil vi naturligvis søge at genforhandle dem hurtigst muligt.
Så længe forhandlingerne pågår kan vi ikke fortælle mere detaljeret om hvad der præcist er i spil, men vi vil melde ud så snart der måtte være enighed om et resultat. Også hvis vi ikke kan opnå enighed med DSB. For det er klart, at både vores tryghed og arbejdsmiljø, som lokalaftalen om tekniske tider er en vigtig del af, er hjerteblod for TPO, og vi vil kæmpe med ildhu mod forringelser for togpersonalet.
Vi mener som udgangspunkt, at der faktisk er brug for forbedringer, ikke forringelser hos togpersonalet, herunder at DSB overholder de aftaler, de har underskrevet, inklusive bemandingsaftale. DSB’s ønske om ændring af aftalerne forsinker desværre arbejdet med K23-turlisterne, hvilket er årsagen til, at der ikke er sendt noget ud endnu.