TPO-info 5/2021 – Fremtidens Togsæt: Goddag til fremtiden for togførerne
. IC3 og IR4 togene har gjort det ufattelig godt i over tre årtier, men alderen trykker. IC4 blev ikke nogen succes og blev heller aldrig rygraden i dansk togdrift, som det ellers var planen.
De nye tog bliver moderne, støjsvage og miljømæssigt overlegne i forhold til DSB’s nuværende flåde. De skal give DSB stærke våben på hånden, når danskerne skal vælge deres foretrukne kollektive transportform og give danskerne mulighed for nem, behagelig og hurtig transport mellem landsdelene – og er tænkt som fleksibelt nok til også at kunne indsættes som et velfungerende regionaltog med op til 900 siddende passager ved maksimal oprangering. Farvel til dieselpartikler i togene og perronerne - og goddag til et lyst og kundevenligt tog. Det kan vi kun være tilfredse med.
I TPO agter vi dog at bide os særdeles godt fat i designfasen, for at sikre, at toget ikke kun bliver et godt tog for kunderne. Også for os, der får toget som arbejdsplads gennem de næste årtier, skal toget være et godt og trygt sted at arbejde. Det forventer og håber vi at komme i mål med i løbet af de næste par år, når vi sammen med AMIR skal kigge på arbejdsgange i toget og faciliteterne for togpersonalet ombord.
Når det så er sagt, ved vi også godt, at nogen er bekymrede for om vi overhovedet stadig har en arbejdsplads, når de nye tog kommer. Men med de tilkendegivelser vi har fået fra DSB’s ledelse, tror vi på en god fremtid for togpersonalet i Fremtidens Togsæt. Der vil med indsættelsen af de nye togsæt komme hyppigere afgange, og togpersonalet ombord vil være garanten for at sikre kundernes gode oplevelse og trygheden ombord. Vores overenskomst- og lokalaftalegrundlag giver udgangspunkt for en ganske effektiv togdrift med ordnede forhold, som medvirker til at sikre vores berettigelse i et stadig mere konkurrencepræget marked.
Det er helt nødvendigt at vi får nye, effektive og hurtige tog, som kunderne vil foretrække at rejse med. Allerede dagen efter offentliggørelsen af Fremtidens Togsæt, annoncerede Mols-Linjen, at de vil indsætte busser i stor målestok mellem de større byer i Danmark for at konkurrere og tiltrække kunder fra DSB. Men vi er meget fortrøstningsfulde med at lykkes med missionen om at vinde danskernes gunst som det foretrukne selskab for kollektiv transport. Vi brænder hver dag for at give vores kunder en god oplevelse, og med de nye tog bliver der skabt et langt bedre grundlag for en væsentlig mere stabil drift, overlegen komfort – i det hele taget et godt produkt, vi kan være stolte af, og have stor arbejdsglæde ved at arbejde i.
TPO har i dag været i kontakt med den faglige repræsentant for togpersonalet i Italien, hvor togene allerede er i drift. Hun har fortalt os, at toget er populært hos togpersonalet i Italien, og at der praktisk taget ikke er problemer med toget, der i øvrigt fremstilles af samme producent, der fremstiller TGV-toget, der kører med succes i Frankrig.
Så tillykke til DSB med valget af det nye tog. Vi glæder os til samarbejdet med DSB frem til leveringen af toget, med at gøre det til en god og attraktiv arbejdsplads for togpersonalet i DSB.