TPO-info 26/2020 Vigtigt gennembrud for togpersonalets arbejdsmiljø i de nye togvogne fra Talgo
En løsning, TPO slet ikke kunne se sig selv i, og arbejdsmiljørepræsentanterne har da også været dybt bekymrede for den ”løsning”, DSB oprindelig havde tiltænkt.
Derfor er det også overordentlig positivt, og med stor tilfredshed, at TPO nu har fået endeligt tilsagn fra DSBs øverste ledelse i dag på HSU, at de nye vogne, der primært skal køre mellem København og Hamborg, vil blive leveret med tjenestekupe til togpersonalet når togene kommer fra fabrikken. Vognene leveres til DSB i 2022.
Det har været alfa og omega for os, at vi ikke skulle være ”hjemløse” i de nye vogne. At skulle nøjes med skilt, der siger ”forbeholdt togpersonalet” er ganske enkelt ikke godt nok. I de nye vogne vil løsningen medføre at der vil være to tjenestekupéer i stammen. En forrest og én bagest - og det vil blandt andet blive med stol og muligheden for at lukke døren og samle tankerne i en presset situation.
Vi er samtidig blevet indbudt af DSB til at medvirke til mere konkrete designløsninger i løbet af de næste måneder, så tjenestekupéen bliver så god og så velindrettet som muligt fra fabrikken af. AMIR vil også komme med.
Det havde været nærmest ubærligt for os, hvis vi ikke var kommet i mål med DSB på denne problemstilling, som det længe så ud til at vi ikke kunne. Men i mål med tjenestekupéen – det er vi nu for de nye vognes vedkommende.
Vi retter nu også særlig fokus på den løsning vi får i de kommende togsæt, der leveres fra 2024. Her er der dog stadig god tid til at finde den rigtige løsning for togpersonalet.
TPO vil gerne takke alle, der har medvirket til, at vi har kunnet finde en løsning, der vil komme vores arbejdsmiljø til gode i årtier frem.