• TPO-info
    • TPO-info
    • TPO Protokoller
    • Tilmeld nyhedsbrev
  • Aftaler/Løn/Love
    • Overenskomst & lokalaftaler
    • Løn
    • Love for TPO
  • Områdegruppebestyrelsen
  • Turlister
  • TPO kalender
  • Links
  • Skip til indhold

TPO DSB

  • TPO-info
    • TPO-info
    • TPO Protokoller
    • Tilmeld nyhedsbrev
  • Aftaler/Løn/Love
    • Overenskomst & lokalaftaler
    • Løn
    • Love for TPO
  • Områdegruppebestyrelsen
  • Turlister
  • TPO kalender
  • Links

30 apr 20

TPO-info 17/2020 Togpersonalet og Coronavirus 14

Aftale for tjenestemænd om overførsel af UA:

TPO har i hast indgået en aftale med DSB omkring konvertering af gl. UA til afspadsering.
Tjenestemænd kan nemlig maksimalt have 74 timer stående til opsparingsdage, hvorfor overskydende timer stod til at blive opgjort til midnat i dag og udbetalt juni. Det er der mange tjenestemænd, der ikke ønsker.

Det er derfor nu aftalt, at tjenestemænd, der har mere end 74 timer på kontoen til opsparingsdage, nu får overført overskydende gammel UA til afspadseringskontoen.
Det er dog stadig muligt at få det til udbetaling. Det kræver blot en henvendelse til din leder.

Udfordringer med pladsbestillingssystemet:
Det 30 år gamle pladsbilletsystem, Plads90, der normalt fungerer udmærket, har vist sig meget besværligt at modificere, så det passer til de nuværende myndighedskrav med max. 50% belægning i hvert enkelt togsæt, det melder ikke tydeligt nok udsolgt og der er også vanskeligheder med oppetiden på systemet, så kunderne kommer til toget uden pladsbillet, fordi de ikke har kunnet bestille.
DSB lovede på HSU-mødet i går, at løsningen af disse problemer havde meget høj prioritet, da det er bydende nødvendigt, at kunderne har pladsbillet til afgangene, så længe myndighederne stiller krav om max. 50% belægningsgrad i togene.
Kystbanen skulle være klar til pladsbestilling indenfor en til to uger og vil blive indført sammen med en oplysningskampagne til kunderne på denne strækning mellem KH og HG.
Vi har bedt ledelsen om at udarbejde præcise og konkrete retningslinjer til håndhævelsen af 50% belægningsgrænsen, så vi ved hvordan vi skal forholde os, hvis et tog overskrider myndighedernes begrænsninger. Dette gælder både S-tog og fjern- og regionaltog.
Dette er under udarbejdelse.

Værnemidler:
Vi har ved flere lejligheder i HSU fremført ønske om muligheden for at gå med mundbind, hvis den enkelte måtte ønske det. Alternativt at der kunne gives en dispensation af ens leder, hvis sundhedsmæssige årsager kunne begrunde det. Dette er blevet afvist af ledelsen med den begrundelse, at man helt generelt ønsker at følge Sundhedsstyrelsens vejledninger, der endnu ikke anbefaler mundbind til frontpersonale udenfor sundhedssektoren, der ikke har tæt ansigtskontakt i længere tid.
Yderligere kan det undre, at vores naboland Tyskland, har indført krav om dette for passagerer i offentlig transport. Tyskland har dog ikke samme maksimale 50% belægningsgrad som i Danmark.
Vi har taget ledelsens beslutning til efterretning indtil videre – dog vil vi holde godt øje med udviklingen, for det er vigtigt at vi føler os trygge ved at gå på arbejde, også i denne Coronatid, der formentlig vil vare længe endnu.

På bestyrelsens vegne,

Mikkel Channo Jessen
Områdegruppeformand

Susanne Bjørn Jensen
Områdegruppenæstformand

Download som PDF

Written by mikkel-tpo · Categorized: TPO info

© Copyright 2022 TPO-DSB; All Rights Reserved · Website by Sandvall