TPO-info 15/2021 – TPO trækker en streg i sandet og overdrager sag til Dansk Jernbaneforbund til viderebehandling i det fagretslige system
Alle kan formentlig stadig huske forhandlingerne med DSB tilbage i 2018/2019, hvor der, med både FH og DA’s hjælp, kom nye aftaler på plads under meget svære vilkår. Hver part måtte sådan set sluge både store og små kameler og både DSB, stationspersonalet, lokomotivpersonalet og togpersonalet skrev under på aftalerne som en samlet pakke. Det var ikke noget ”tag selv-bord” og vi måtte kæmpe hårdt for dét, der betød mest for os. Vi kunne ikke få det hele – og det kunne DSB så heller ikke. Men vi landede et sted, som var tåleligt for langt det mestes vedkommende, og aftalerne blev underskrevet samlet i FH den 2. juli 2019
Imidlertid virker det som om ledelsen i DSB har fortrudt noget af det aftalte. Man har i hvert fald set sig sulten på S-togsrevisorernes arbejdstidsregler og særligt bestemmelsen om, at S-togsrevisorerne har mulighed for at møde på strækningen, under visse forudsætninger.
I lokalaftalen om arbejdstidsregler for S-togsrevisorer, som er et supplement til Jernbaneoverenskomsten, forsøger DSB nu at vende hidtidig praksis og tolkning på hovedet ved at tviste aftalen. Det er i hvert fald vores opfattelse.
Vi mener aftalen er med til at øge DSB’s effektivitet, blandt andet ved at reducere behovet for taxakørsel væsentligt, og samtidig øger den balancen mellem arbejde og fritid for mange S-togsrevisorer, idet aftalen i sin natur giver øget fleksibilitet for den enkelte og samtidig reducerer DSB’s omkostninger. Det burde være win-win, men sådan ser ledelsen åbenbart ikke på det længere.
Under aftalens punkt 6.2, blev vi under forhandlingerne med DSB enige om, at det var nødvendigt at give mulighed for, at det kunne være ledelsesmæssigt påkrævet i visse situationer at S-togsrevisorerne skulle møde på KH. Det kunne eksempelvis være på grund af den daværende ID-kontrol, eller grundet perronvagter ved sporarbejder, stationsrazzia etc. (Se link i infoen til arbejdstidsaftalen)
Nu har ledelsen dog meddelt os, at man mener, at aftalen kan tolkes sådan, at man kan kræve det generelt, at S-togsrevisorerne skal møde på KH. Og her siger vi altså stop. Hertil og ikke længere! Man kan ikke bare vende aftalen på hovedet og gøre undtagelsen til normalen. Vi mener det er beskæmmende, at ledelsen, så kort tid efter aftalernes samlede indgåelse, kan finde på at tviste en aftale på den måde, når man selv har underskrevet den.
Der har derfor været afholdt lokalforhandling mellem TPO og DSB, som ikke førte til enighed. Derfor har TPO videregivet sagen til Dansk Jernbaneforbund, der allerede har begæret møde med Dansk Industri og som herefter vil varetage det videre forløb. TPO og DJ vil skubbe på, for at sagen vil blive fremmet mest muligt.