TPO-info 14/2023 – Information om SH-dage i 2024
Så hvorfor egentlig den nye måde - og hvorfor kan vi ikke bare fortsætte med at skemalægge dem på en tirsdag, ca. hver 6. uge, som vi har været vant til? Det er der flere grunde til. Lad os prøve at forklare hvorfor. Det er måske lidt tørt, men læs med alligevel:
I forbindelse med bortfaldet af St. Bededag falder antallet af SH-dage fra tidligere ni til otte dage. Det betyder, at det samlede antal fridage falder fra 113 til 112 dage (104+8)
Det kan man mene om, hvad man vil, men det har regeringen indført ved lov.
Derfor falder antallet af SH-dage som sagt fra én hver ca. 5,7 uge, til én hver 6,5 uge og fridagsmønstrene ville under alle omstændigheder skulle genberegnes på grund af bortfaldet af St. Bededag.
Lokomotivførerne har længe selv kunnet råde over dagene og har selv skullet søge dem.
Under genforhandlingen af arbejdstidsaftalen, der varede godt 12. timer, den 5. juni i år, hvor hele aftalen var åben, tænkte vi, (Susanne og Mikkel) at det kunne være en idé at give medlemmerne den maksimale mulighed for selv at råde over de otte SH-dage. Vi havde forinden desværre ikke haft mulighed for at drøfte denne detalje nærmere med bestyrelsen, men rent arbejdsmiljømæssigt har det faktisk været tænkt som en forbedring, idet det som udgangspunkt styrker arbejdsglæden, jo større indflydelse på egen frihed og arbejdsliv, man har. Udfordringen var dog, at man derved ville miste det faste rul på 2-3 fridage, hen over ferieperiodens afvikling, hvor der jo som udgangspunkt er lukket i fridagsrækkerne.
Dette er der imidlertid rådet bod på ved, at det nu er aftalt i Planlægningsudvalget, at man selv vil kunne søge op til tre dage i sommerferieperioden, idet der vil blive åbnet et antal rækker fra mandag til fredag, hvor de pågældende fridage vil kunne søges. Der er altså ikke tale om at man mister nogen dage, men blot, at det nu er nogen dage, man selv råder over.
Mange foretrækker forståeligt nok at bruge SH-fridagene så de ligger op ad enkeltstående fridage. Men fremover kan man altså også vælge at pulje dem til sammenhængende dage, hvis man foretrækker dét og man kan jo samtidig selv vælge på hvilken side af den enkeltstående dag, man vil lægge dem.
Dagene vil som sagt kunne lægges fra mandag til fredag, hvor de i dag typisk ligger på en tirsdag eller onsdag.
Der er dog også ulemper ved det nye system, særligt hvis man intet foretager sig. Og hvis man slet ikke søger dem, udbetales de 1:1 hvis de ikke er søgt inden den 31. marts året efter. Og en ulempe er da også, at man gennemsnitligt set vil miste én af disse dage i enten nytår, påske eller jul ca. hvert 3. år. Til gengæld vil man, igen statistisk set, undgå at miste én af disse dage i løbet af de tre ugers ferieafvikling i ferieperioden hvert andet år.
Der er altså både plusser og minusser ved begge modeller.
Vi vil selvfølgelig holde fingeren på pulsen med, hvordan dette vil fungere i praksis.
Vi vil i hvert fald opfordre til, at man, så snart man bliver bekendt med sit fridagssystem for 2024 og får tildelt de 8 dage på sin konto (de tildeles særskilt), at man gør sig sine overvejelser, om man vil bruge dagene til at nedbringe enkeltstående dage, eller om man hellere vil bruge dagene på sammenhængende fridage.
Det er ofte svært og besværligt at gøre det anderledes, end det, man har været vant til, men formålet har vitterlig udelukkende været at give den enkelte en større mulighed for at tilrettelægge sin egen frihed, uden at gå på kompromis i forhold til at skulle give afkald på fridage i sommerperioden.
Det skal retfærdigvis nævnes, at det ikke er en enig bestyrelse i TPO, der for nuværende bakker op om dette punkt i aftalen og vi diskuterede dette intensivt på det seneste bestyrelsesmøde.
Da det teknisk set ikke er muligt for Planlægningen at rulle den del af aftalen tilbage, der omhandler den individuelle søgning af SH-dagene, inden det skulle træde i kraft til K24, har vi i bestyrelsen i enighed besluttet at lade aftalen løbe. I hvert fald til og med sommeren 2024, og derefter gennemfører vi en afstemning blandt alle medlemmer, der er berørt af aftalen. På den måde får vi prøvet systemet i praksis og får mulighed for at prøve om det dur, eller om det viser sig ikke at fungere i praksis.
Denne direkte medlemsafstemning vil så forpligte TPO til at arbejde for en afvikling af denne del af aftalen, hvis der skulle vise sig et flertal imod det - og det vil vi naturligvis respektere.