TPO-info 12/2021 – DSB indfører enmandsbetjening mellem KD og ES. Satellithold ES rammes hårdt
I forbindelse med depotstrukturen fik vi garanti for, at der ikke ville blive indført yderligere enmandsbetjening på strækningen frem til K20. Dette fik vi sidenhen yderligere forlænget, fordi vores medlemmer i Jylland bidrog helt ekstraordinært til at løse en driftsmæssig krise for DSB i 2018/2019.
DSB har som bekendt mulighed for, fra køreplan til køreplan, at justere i antallet af holdpladser på de enkelte depoter og satellithold. Imidlertid er der med beslutningen om at enmandsbetjene strækningen, nu tale om et reelt produktionsbortfald, hvilket betyder, at satellitholdet i ES nedlægges.
Vi har på trods af vores holdning til enmandsbetjening valgt at mødes med DSB for at finde løsninger, der kan afbøde konsekvenserne for de af vores medlemmer, der møder i ES - også selvom vi er særdeles utilfredse med den pludselige udmelding, der virker som en panikbesparelse og en uigennemtænkt beslutning, og som oven i købet kommer midt i sommerferien og kun giver få måneders varsel om nyt mødested. Det er ikke fordrende for et godt samarbejde mellem TPO og DSB og det har vi meddelt DSB’s direktør.
De muligheder vi dog har fundet frem til med DSB, vil vi gå i dialog om til medarbejdermødet for satellithold ES, der afholdes på mandag i ES fra 10 til klokken 13.
TPO har ved forhandlingerne fået DSB til at afstå fra yderligere enmandsbetjening frem til foreløbig K24. Det er vi selvfølgelig glade for.
Men for at sige det helt klart vil vi gerne understrege, at vi i TPO’s bestyrelse på det skarpeste tager afstand fra DSB’s beslutning om at genoptage enmandsbetjening som et værktøj til at nå i mål med besparelser, for på papiret at opfylde målene i Robust DSB-2.
Vi mener, at tog uden togpersonale giver et langt ringere produkt for kunderne, (der skal betale samme pris) men hvor tryghed, sikkerhed og service ofres for besparelser, som vi mener slet ikke står mål med tab af billetindtægter og den store service- og tryghedsforringelse, der er tale om. Hvis vi skal i mål med reelle effektiviseringer, kræver det, at DSB i ordentlig tid drøfter muligheder og løsninger i samarbejde med fagforeningen. Vi har nemlig en gensidig interesse i et sundt og effektivt DSB, og det synes vi DSB skulle erkende, hellere i dag end i morgen.
Vi mener faktisk det er gammeldags at tro at man kan spare sig til en bedre økonomi når resultatet er et åbenbart ringere produkt. Vi mener fokusset burde ligge på vækst og produktudvikling, så vi kan skabe et attraktivt produkt for hele vores kundesegment og gøre kollektiv og bæredygtig transport til et produkt, som kunderne efterspørger!