TPO-info 11/2022 – Fortsat strid med DSB
Helt uacceptabelt udmeldte DSB allerede den 4. oktober på ABC, at man har valgt at ignorere gældende lokalaftaler og indføre egne retningslinjer, når K23 begynder.
Mildest talt ikke noget særlig godt udgangspunkt, hvis man reelt ønskede konstruktive forhandlinger, og vi finder dette helt uhørt i forhold til samarbejdspligten mellem arbejdsgiver/arbejdstager.
Forhandlingen med DSB bar da også tydeligt præg af manglende vilje til at finde løsninger og virkede til kun at have til formål, at få TPO’s accept til yderligere forringelser for togpersonalet i DSB. Men det vil vi ikke være med til.
Aftalen omkring tekniske tider er opsagt til den 7. januar 2023 og aftalen omkring bemanding løber til den 31. januar 2023.
Vi er bekendt med, og har orienteret Dansk Jernbaneforbund om, at DSB har iværksat nye turlister, der ikke overholder den stadigt gældende bemandingsaftale efter den 7. januar 2023.
Her er nogle af de forringelser, du kan imødese fra K23, hvis der ikke indgås en aftale inden da: (Som udmeldt af DSB den 4. oktober 2022)
- Halvering af din forberedelsestid til tjeneste. Den var 20 minutter plus spadsere- og perrontid (samlet 30). Den vil nu kun være på 20 minutter samlet set, men med mulighed for at møde direkte på perron
- 10 minutters afslutningstid uanset om man skal efterse tog, aflevere hittegods eller lave kontantafregning - en forringelse på fem minutter i forhold til praksis i dag
- Ingen aftalt skiftetid ved stammeskift
- SAR-tjenester skal fremover udføres alene en stor del af døgnet
- Ingen aftaler om bemanding i tog eller TGF3 eller TGC. Kun intern ”retningslinje”, der ikke forpligter DSB. Ingen aftale om tryghedsbemanding
- Intet samarbejde med dine tillidsrepræsentanter om turlister (Ligesom der ikke har været i år, grundet DSB’s opsigelse af lokalaftaler midt under turlisteforløbet)
Samlet set gør DSB’s nedskæringer på forberedelsestiden det muligt at øge tiden, du skal køre i toget, med 50 til 60 timer om året. Vel at mærke i tog, uden aftale om bemanding og tekniske tider.
De udsendte turlister for K23 indeholder kun en møderamme, og vi kender derfor ikke turenes indhold, selvom vi har bedt om at se indhold og sammensætning. DSB har dog klart afvist at vise os indholdet. Vi forudser et væsentligt forringet arbejdsmiljø på den konto, for hvorfor ellers skjule det?
Det er klart, at så væsentlige forringelser er helt uacceptable og vi agter ikke at finde os i det. Situationen er alvorlig, og vi kommer til at kæmpe med alle lovlige midler for at genindført disse aftaler og vil ikke stiltiende acceptere et diktat fra DSB. Togpersonalet har gennem et årti leveret meget store besparelser til DSB, men man er tilsyneladende af den opfattelse, at man bare kan blive ved at forringe vores vilkår.
TPO vil udkomme med mindst én ugentlig medlemsinformation indtil videre, for løbende at give status på situationen.