TPO-info 11-2019 – Tålmodigheden er opbrugt – info om SY
I snart 10 uger har det ikke været muligt for togpersonalet eller lokomotivførerne i S-tog at trække en opgørelse. Vores mulighed for derved at følge med og holde øje med om vi får de korrekte særlige ydelser (SY) eller den korrekte UA-optjening etc. er derfor ikke muligt for tiden. Det er heller ikke muligt at følge med i sin norm endnu på den normtæller, der er en essentiel del af de nye arbejdstidsregler, hvor det fra starten har været en grundforudsætning og krav fra TPO, at man til enhver tid skulle kunne følge sin norm. Nogle medlemmer har forståeligt nok ikke ville vente og har direkte skrevet til DSB og anmodet om en opgørelse. For at føje spot til skade har disse opgørelser imidlertid været stærkt fejlbehæftede, og har kun gjort bekymringen for, om DSB rent faktisk er i stand til at opgøre de rigtige tal, endnu større.
TPO har været i dialog med ledelsen i Planlægning, og man har forsikret os om, at så snart systemet fungerer, vil man kunne opgøre de rigtige tal med tilbagevirkende kraft. Man har også fokus på at det denne måned skal lykkes med at opgøre og udbetale de SY rettidigt. Så langt, så godt.
Man har fra ledelsens side gentagne gange meldt ud, at en løsning var lige om hjørnet, men har bagefter måttet erkende, at det var den så ikke alligevel.
Med al respekt for ledelsens forsikringer, vil vi på det kraftigste opfordre vores medlemmer til at gemme arbejdssedler som dokumentation, og selv aktivt holde regnskab med SY, UA, norm etc. Det er selvfølgelig ikke godt nok, at vi ikke kan regne med, at vi får det, vi skal have – hverken mere eller mindre og vi er ærlig talt forundrede og harme over, at man har ladet det stået på så længe – og at man lukker ned for et system, der virker, inden man har sikret sig, at et nyt IT-system vil virke.
Vores tålmodighed er kort sagt opbrugt og vi ærgrer os over, at det hele nu drukner i frustration og irritation over et system, der burde være en selvfølgelighed, ikke virker. Det kan ingen leve med længere og vi opfordrer på det kraftigste DSB til at finde en løsning hurtigt. Hellere i dag end i morgen.