TPO-info 1/2023 – K23 og opsagte aftaler
Aftalen om tekniske tider udløb den 7. januar 2023 og der er endnu ikke forhandlet en ny på plads.
I aftalen om bemandingen i togene står der imidlertid, at aftalen, udover de tre måneder, skal opsiges til en løbende måned. Derfor mener TPO, at bemandingsaftalen reelt først udløber pr. den 31. januar, 2023
Vi har imidlertid i dag erfaret, at DSB er en postombæring for tidligt ude i forhold til bemandingsaftalen.
Allerede nu tvinges Dansk Jernbaneforbunds medlemmer til at køre SAR-kørsel (stikprøvevis billetkontrol) alene og bemandingen halter også. Selvom aftalen altså løber frem til januar måneds udgang.
Derfor:
Bliver du sat til at udføre SAR-tjeneste uden makker, mod din vilje, vil vi på det klareste opfordre dig til at aflevere eller sende en seddel med din tjeneste til din lokale TR.
Mangler du tryghed fra klokken 20, og først får det fra klokken 22, eller slet ikke, vil vi også meget gerne se sedler på dette.
Dette gælder også hvis du ikke har en TGF3 med ved mere end to sæt, eller mangler en TGF3 ved kørsel med dobbeltdækker og du passerer Storebælt.
Helt som det har været gældende hidtil.
TPO vil herefter med det samme løfte sagerne overfor DSB, med henblik på behandling i det fagretslige system.