TPO-info 02/2021 – Om samarbejdet med DSB under Corona
Men når vi diskuterer hvilke tiltag, der kan indføres for at beskytte togpersonalet fra smitten, skal det ses i lyset af to afgørende ting:
1. Ifølge bekendtgørelse 1894 om brug af værnemidler i offentlig transport §6 (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1894) er trafikselskabet under strafansvar forpligtet til at håndhæve gældende restriktioner i toget.
Dermed er DSB selvfølgelig nødt til at insistere på vores tilstedeværelse blandt passagererne. Det er en opgave, som helt naturligt falder ind under togpersonalets ansvar. Til gengæld er der så skruet væsentlig ned for vores andre kundevendte opgaver, i form af bortfald af kaffesalg, begrænset servicering af DSB 1’ og en nedprioritering af billetkontrol, hvor det er tilladt at undlade billettering såfremt man selv skønner det hensigtsmæssigt. Kontrolafgifter udstedes som udgangspunkt kun hvis passagerer ikke kan købe billet i app eller checke rejsekort ind på næste station.
2. DSB er af transportministeriet blevet pålagt at opretholde fuld togdrift med samme antal afgange og det maksimalt mulige antal togsæt i forhold til antal kunder for at sikre plads og afstand, og for at holde hjulene i gang i samfundet.
Samme mængde tog og antal togsæt betyder, at vi stadig har det samme behov for togpersonale for at kunne opretholde sikkerheds- og tryghedsstandarden. Dermed er der ikke umiddelbart mulighed for hjemsendelse af togpersonale – der er dog åbnet op for at man kan holde evt. reserve i hjemmet, hvis man kan møde ind med 60 minutters varsel.
Selv om det er nærliggende at sammenligne vores situation med andre personalegrupper i DSB, herunder administrationsmedarbejdere, så kan det selvfølgelig ikke sammenlignes én til én. Vi udfører en samfundskritisk og sikkerhedsmæssig opgave som vi i sagens natur ikke kan klare hjemmefra. Vi er ganske enkelt uundværlige og det skal vi være stolte af.
Når der skal aftales nye tiltag for at beskytte togpersonalet (og passagererne) så foregår det i samarbejdsudvalg, hvor både ledelses- og medarbejderrepræsentanter deltager. Det betyder så, at informationen ikke når ud til os i samme øjeblik som Transportministeriet eller sundhedsmyndigheder udmelder nye retningslinjer. Det er sådan set positivt, da det modsatte ville være et tegn på at der ikke foregik nogen form for samarbejde!
I Hovedsamarbejdsudvalget (HSU) er vi repræsenteret af Mikkel Channo Jessen, som forud for møderne altid indbyder TPOs bestyrelse til en drøftelse. Talrige tiltag er blevet bragt på bordet af TPO og/eller arbejdsmiljøgruppen, herunder visirer til personalet, midlertidigt stop for kaffesalg, afspærring af klapsæder, hjemmereserver og meget mere. Andre restriktioner, såsom mundbindskrav, belægningsprocent og pladsbilletkrav er indført af Transportministeriet, men har også været løftet af TPO i HSU.
Kunne man ønske sig at DSB selv var lidt mere fremme i skoene med tiltag for beskyttelse af togpersonalet? Ja, det kunne man godt. Men vi er med ved bordet og selv om vi ikke altid ender med at være 100% enige, så er de fleste af vores forslag faktisk blevet indført i det omfang at loven og kravene fra myndighederne tillader det. Det er sådan set et klasseeksempel på, hvor vigtigt samarbejdet mellem parterne er – for vi har forskellige perspektiver på sagen.
Summa summarum er, at det ikke er spørgsmålet om vi skal omgås hinanden og vores passagerer, men hvordan. Vi bærer selv et ansvar for god håndhygiejne, at holde afstand til både kunder og kolleger, at undgå kontakt med passagerernes ejendele og så videre.
Vi har også fået hjemmel til at begrænse vores kontakt med passagererne i mange henseender. Dermed bliver det også vigtigt at have forståelse for hinanden. For nogle kolleger kan det være svært at gå på arbejde i denne tid og det kan være meget forskelligt hvornår man føler sig utryg i en given situation. Her tænker vi særligt på overlevering af tog der f.eks. ikke er blevet billetteret. Vi skal som altid være rummelige og støtte op om hinanden.
Vi vil fortsat følge udviklingen og er klar til at agere hvis det bliver nødvendigt, og vi opfordrer dig til at passe ekstra godt på dig selv og på hinanden.
TPO-bestyrelsen