K23 og lokalaftaler
Sådan er det imidlertid ikke i år. Som bekendt har DSB valgt at udarbejde turlisterne uden respekt for de gældende lokalaftaler på området. Aftaler, der blandt andet omhandler møde/sluttider, spadseretider, tidsrum for bemanding med tryghedsbemanding, SAR-kørsel osv.
DSB har valgt at indarbejde og igangsætte disse turlister som plangrundlag for K23, velvidende, at de ikke overholder de gældende lokalaftaler på området, og derfor har vi ikke kunnet medvirke til at legitimere og blåstemple dette ved at samarbejde om K23. Hvor gerne vi end ville samarbejde om K23. Vi ved, hvor vigtigt, det er.
Disse lokalaftaler er, uagtet de er opsagt til udgangen af januar 2023, stadig indtil da, bærende elementer i den samlede arbejdstidsaftale, der blev indgået mellem DSB og TPO ved overgangen til Jernbaneoverenskomsten under DI/DJ. Det må naturligvis forventes, at disse aftaler overholdes af begge parter.
TPO har nu deltaget i forhandling med DSB´s ledelse for at finde en løsning. Selvom vi forhandlede i mange timer, lykkedes det ikke at opnå enighed mellem parterne.
TPO ser med meget stor alvor på denne uholdbare situation og har i går haft møde med Dansk Jernbaneforbunds forbundsledelse for at drøfte det videre forløb.
Vi vender tilbage med yderligere information, når der er nyt i sagen