TPO-info 3/2021 – Anmeldelse af smitte med COVID-19 som arbejdsskadesag til DSB
Det er vigtigt fordi Arbejdstilsynet nu anerkender COVID-19 som enten en arbejdsulykke eller erhvervssygdom efter en nærmere vurdering. Årsagen er, at der ved sygdom med COVID-19, er en ikke uvæsentlig risiko for alvorlige og langvarige senfølger, såsom smags- og lugtforstyrrelser, hukommelsesproblemer, hududslæt, smerter og abnorm træthed og udmattelse. Du kan få flere end disse symptomer.
Det vigtige er, at man får det registreret, selvom man i sagens natur ikke kan dokumentere, at man er blevet smittet på sin arbejdsplads. Det er nok med en sandsynliggørelse af smittefare på sin arbejdsplads, eksempelvis ved at en kollega, man har været tæt på indenfor fem dage, konstateres positiv for COVID-19, eller blot at du potentielt kan være blevet smittet på arbejde.
Arbejdstilsynets vejledning på området kan læses her:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/vurdering-arbejdsskadesager-covid-19/
Vi opfordrer til at du kontakter din arbejdsmiljørepræsentant, hvis du oplever problemer med registreringen.
Når du modtager bekræftelse på din anmeldelse, vil vi opfordre dig til at kontakte Dansk Jernbaneforbunds arbejdsskadesagsbehandler, Mikael Kristensen, på mailadressen mk@djf.dk - telefon 36 13 25 00, og sende ham en kopi af skadesanmeldelsen for at sikre din sag bedst muligt.
På grund af GDPR-regler gøres dette ikke automatisk, så derfor vil vi opfordre til at du gør dette med alle dine arbejdsskader. Også dem, der ikke vedrører COVID-19, og vi understreger, at det er kritisk, du gør dette i forbindelse med alle arbejdsskader.