TPO info 10 2019
Det øjeblik mange ansatte i DSB har gået og ventet på, er endelig en realitet. Onsdag den 29. maj 2019 klokken 22:07 blev aftalekomplekset endeligt underskrevet af DSB, Dansk Jernbaneforbund, DA, FH samt ovenstående områdegrupper efter en slutspurt af en maratonforhandling, uden stop i 40 timer.
Det betyder, at der nu på en lang række områder er indgået lokalaftaler, der supplerer Jernbaneoverenskomsten og regler for tjenestemænd Disse lokalaftaler dækker områder som bemanding, tekniske tider, arbejdstidsregler, fodbold- og børneguider. Lokalaftalerne omfatter alle personalegrupperne under TPO; TGI, TGR samt TGF og offentliggøres af DJ når de er teknisk gennemgået.
Vi gennemgår her overordnet de vigtigste detaljer af de nye aftaler på TPOs område: Alle lokalaftaler gælder både tjenestemænd og overenskomstansatte, på nær aftaler på løn- og pensionsområdet, hvor der altså som hovedregel fortsat kommer til at gælde separate vilkår.
Lokalaftale om arbejdstid af 17. december 2018:
Aftalen har vi tidligere orienteret indgående og er gældende for alle togførere fra 1/7 2019
Lokalaftale om arbejdstid for TGR:
Aftalen minder på mange områder om den tilsvarende aftale for togførerne, dog med flere væsentlige tilpasninger til arbejdet som S-togsrevisor. F.eks. vil det stadig være en dagsnorm på 7:56, som er gældende og der er nu aftalt betalt spisepause. Vi har været meget udfordret på emnet om bemandingen i S-togene, men vi er glade for at kunne fortælle, at det er aftalt, at man ikke kan tvinges til at billettere alene og at man fortsat ikke må billettere alene i tidsrummet mellem klokken 20-04. Endvidere vil der fortsat kun være fire ferieperioder og medarbejderindflydelsen er sikret via S-togsrepræsentation i Planlægningsudvalg. ”Juleture” er også aftalt.
Der vil også blive udbetalt særlige ydelser under sygdom, hvilket ikke er en ret iht. Jernbaneoverenskomsten og endelig vil det fortsat være muligt at møde på strækningen. Implementeringstidspunkt for den nye aftale vil blive aftalt mellem DJ og DSB snarest, men det bliver selvfølgelig hurtigst muligt.
Tekniske tider for togførere:
Der er med aftalens indgåelse nu genindført tekniske tider i aftaleform for togpersonalet. De vigtigste er: 20 minutters forberedelsestid, gåtid er fem minutter, perrontid er fem minutter, skiftetid ved stammeskift er 15 minutter og afslutningstid er som hidtil 15 minutter.
Dog kan der fremtidigt planlægges med 10 minutters afslutningstid, såfremt der ikke er afslutning af tog i denne forbindelse.
Uddannelsesaftale:
Der er indgået en fælles aftale for områdegrupperne TPO, LPO, LPO-S samt SPO. Aftalen giver for TPOs vedkommende indflydelse i forhold til bl.a. uddannelse af Stogsrevisorer og togførere, rekruttering, prøveafholdelse og indhold i uddannelserne. Det er meget tilfredsstillende, at DSB har indgået en aftale med os på dette område, hvor vi meget længe har været uden reel indflydelse eller involvering.
Ferieaftale:
Aftalen medfører, at det feriesystem, med hhv. seks og fire ugers hovedferie samt tilhørende jule/nytårs/påsketurssystem fortsætter som vi har været vant til. Vi er glade for at der nu igen kan komme ro og klarhed på dette område, så vi igen kan planlægge vores hovedferie i god tid i forvejen. Det er en indlysende nødvendighed når vi har et rullende feriesystem og det har vi nu atter DSBs anerkendelse heraf.
Vagtordning for togpersonaleledere:
Der er indgået aftale om, at det fortsat vil være togpersonalelederne som togførere, vi skal ringe til, hvis vi er blevet udsat for vold, trusler eller lignende.
Loss of License:
Nuværende medarbejdere er omfattet af DSBs hidtidige aftale om Loss of License indtil udløbet af indeværende overenskomstperiode.
Da hverken TGF eller TGR er omfattet af Loss of License i Jernbaneoverenskomsten, har TPO anmeldt dette som et krav til overenskomstforhandlingerne i 2020.
Guidetillæg for børne- og fodboldguider:
De hidtidige tillæg, der som bekendt er opsagt erstattes med en ny, samlet aftale, hvor længden af tjenesten er bestemmende for tillægget.
I den nu indgåede lokalaftales gives der et tillæg på 600 kroner hvis tjenesten er under 12 timer og 1.400 kroner. Endvidere ydes der et tillæg på 600 kroner til fodboldguidekoordinatoren. Det vil dog kun være i særlige tilfælde, at der planlægges med børneguideture over 9:30.
Hvad har vi ikke kunnet blive enige med DSB om?
Det har desværre ikke været muligt at indgå en for TPO acceptabel aftale om skiftestationer for togførere. TPO har stået fast på, at man kun skulle kunne lave stammeskift hvis der var acceptable forhold at gå i ly i. FH har dog meddelt, at man vil bistå TPO i arbejdet med at få en acceptabel aftale på plads, så arbejdsmiljøet alligevel kan sikres. TPO er enige med DSB om at vi snarest sætter os sammen og drøfter en løsning. TPO kunne ganske enkelt ikke skrive under på en aftale, der i den grad ville tilsidesætte et godt arbejdsmiljø. Derfor valgte vi at stå udenfor på dette område.
Overenskomst mellem Kort & Godt og Dansk Jernbaneforbund:
Der er endvidere indgået en overenskomst mellem Dansk Jernbaneforbund og Kort & Godt, der organiserer de ansatte, der skal arbejde med salg af kioskvarer i toget fremover. I første omgang bliver der kun tale om en forsøgsordning, der skal afklare om det er muligt at få en fornuftig forretning op at stå på dette område. Aftalen er indgået med gensidig accept mellem HK og Dansk Jernbaneforbund.
Det kan efterhånden næppe være tvivl om, at hvis DSB skal være konkurrencedygtige i den stærkt intensiverede kamp om kunderne, skal servicen i togene have et løft. Den er en slags ”Tilbage til fremtiden”-aftale, der kommer til at minde om forretningsmodellen fra dengang Togservice og DSB var adskilte forretninger. Vi synes det er overordentlig positivt, at det nu er slået fast, at såfremt forsøget munder ud i en permanent løsning, er det Dansk Jernbaneforbund/TPO, der skal organisere disse medlemmer. Det kan vi kun være tilfredse med.
Der vil dog ikke komme unge under 18 år til at arbejde i togene, og det er udelukkende salgs- og serviceopgaver og altså IKKE f.eks. billetkontrol, som bliver arbejdsopgaverne.
Byd vores nye kolleger velkommen i togene. De vil arbejde hårdt for at sikre vores kunder en endnu bedre rejseoplevelse, hvilket gerne skulle være med til at cementere togturen, som det naturlige rejsevalg på den lange bane.
Hjemmeside:
Vores hjemmeside TPODSB.DK, er midlertidigt ude af drift, da vi er ved at skifte til en helt ny hjemmeside. Vi forventer dog, at den nye hjemmeside vil være klar i løbet af et par uger, men dette er forsinket af, at den påtænkte leverandør har meddelt, at man alligevel ikke kunne håndtere opgaven.
Medlemsmøder:
Som Dansk Jernbaneforbund har meddelt, afholdes der i løbet af juni måned medlemsmøder for medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, hvor du vil kunne høre meget mere om de indgåede aftaler og stille spørgsmål. Se mere om dette på www.djf.dk
Tak:
Der skal fra TPO lyde en særlig tak til FHs dygtige advokater Rune Asmussen og Peter Nisbeth, til Arne Grevsen og til Lizette Riisgaard fra FH samt til Kirsten Andersen fra DJ,der alle har været en uvurderlig støtte for TPO i de særdeles svære forhandlinger. Uden jeres hjælp var det ikke gået.
Til slut vil vi gerne appellere til, at vi nu stille og roligt finder tilbage en normal og god samarbejdsform med DSB, hvor vi alle igen trækker på samme hammel, også selvom alt ikke er perfekt. Men fra nu af bygger vi videre på resultatet