TPO-info nr. 15 – Ny arbejdstidsaftale

Vi har nu afsluttet vores forhandlinger ifm. overgang til IVU omhandlende arbejdstidsaftalen. Vi er nået til enighed omkring en ny aftale. Det har det været vigtigt for os at finde en balance, der sikrer en forudsigelighed for den enkelte medarbejder i forhold til arbejde vs. privatliv kan hænge sammen. Faste fridage og et længere varsel for hvornår man kan se hvilket tidsrum man skal arbejde i, er blandt de ting vi har lagt stor vægt på. Den nye arbejdstidsaftale indeholder følgende ændringer:

  • Arbejdstiden tilrettelægges i forløb med præferenceture med indlagte fridage. Ved præferenceture forstås at den enkelte medarbejder afgiver ønsker til mødetider. Disse ønsker inddrages i den løbende planlægning.
  • Fridage ligger i et fast forløb. Dog kan hverdagsfridage justeres en gang årligt med virkning fra januar til januar. Andre fridagssystemer kan implementeres ved enighed i Planlægningsudvalget.
  • Normnedsættende dage placeres i forbindelse med fridage og skal have en varighed af minimum 18 timer og 24 minutter. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal den normnedsættende dag udgøre mindst 29 timer og 24 minutter. (hvl. dage)
  • 70 dage forud publiceres et tidsrum på ti timer indenfor hvilken tjenesten vil være placeret dog med mulighed for korrigering jf. nedenfor (denne bestemmelse implementeres senest med udgangen af marts 2026).
  • 28 dage forud publiceres tjenestens møde- og sluttid. Hvis der ikke er en ledig tjeneste at meddele, indlægges en rådighedstjeneste på 9 timer og 30 minutter.
  • De meddelte møde- og sluttider kan mellem 28 dage og 8 dage før korrigeres med 45 minutter.
  • Fra 8 dage før kan tjenestens møde- og slut tid kun ændres efter aftale med medarbejderen.

 

Nærværende aftale træder i kraft med virkning fra 4. januar 2026 Dog med undtagelse af punkt 4 ”meddelelse af mødetider” ”70 dage forud publiceres et tidsrum på ti timer indenfor hvilken tjenesten vil være placeret.”. Denne bestemmelse implementeres senest med udgangen af marts 2026. Såfremt aftalen i sit hele ikke er implementeret med udgangen af marts 2026 forpligter parterne sig til at genforhandle denne.

 

Den fagretslige sag omhandlende tolkningen af vores arbejdstidsaftale bilægges derfor nu.

Følgende artikel er lagt på Togdrift Nyheder (DSB):

https://www.tpo-dsb.dk/wp-content/uploads/2025/10/Arbejdstidsaftale-DSB-billede-1.bmp

På bestyrelsens vegne