TPO-info 5/2024 – En kaotisk dag på Banen
Kritikken i medierne haglede ned over DSB efterfølgende. Vi bemærker dog samtidig, at kunderne roste togpersonalet, perronmanagere og øvrige medarbejderes indsats. Særligt i Odense, Nyborg og Korsør kom passagererne til at vente alt for længe i absurd lange køer, ved alt for få busser, der slet ikke kunne følge med behovet, mens køerne bare voksede og voksede.
Vi er klar over, at mange af vores medlemmer måtte lægge ansigt til frustration og skæld ud fra vrede passagerer, selvom det jo på ingen måde er vores skyld eller ansvar, når beredskabet ikke er tilstrækkeligt.
Flere oplagte ideer presser sig på:
Et simpelt system med udlevering af nummer til ventende passagerer så der var mere orden og kunderne ikke var tvunget til at vente fastlåst i en flere hundrede meter lang kø, kunne måske have hjulpet. Og et beredskab, hvor logistikken kunne have kørt vand ud fra vanddepot, ville måske også kunnet have dæmpet kritikken fra trætte og tørstige kunder.
Informationsniveauet må og skal også blive bedre til dem, der skal håndtere kunderne ved alvorlig og akut driftsorden.
TPO vil derfor drøfte hændelsen med ledelsen på rette niveau hurtigst muligt, og vil meget gerne medvirke til at finde løsningerne, så DSB ikke igen skal risikere kritik og ydmygelse i pressen, og hvor der er mere ordnede forhold, når vi igen står i en alvorlig driftssituation.
Klart og enkelt: Togpersonalets områdegruppe under Dansk Jernbaneforbund er stolte af vores medlemmers indsats, som vi håber DSB finder en måde at anerkende på. For den indsats, der blev ydet fra alle, der var på arbejde i ”orkanens øje” i lørdags, mener vi går langt ud over hvad man kan forvente af – og for den sags skyld, byde sine medarbejdere.