TPO-info 16/2020 Togpersonalet og Coronavirus 13
Genoptagelsen af billetkontrollen falder sammen med en generel genåbning af samfundet, hvor DSB er blevet pålagt af Transportministeriet atter at køre så godt som fuld produktion. Ligeledes er udskrivning af kontrolafgifter genoptaget – og ud fra tallene, vi har fået lov at se, er der ingen tvivl om, at nogle kunder hurtigt er blevet dårligere til at huske at købe billet, når de skal med toget..
Ligeledes er uddannelsen af elever blevet genoptaget med fokus på at holde afstand. I forbindelse med, at elever lige nu ikke kan få rutine i DSB 1’ konceptet, er vi enige med DSB om, at når konceptet med bl.a. morgenmadsservering kan genoptages, vil disse elever få den nødvendige efteruddannelse.
I den tidlige coronafase indførte DSB meget hurtigt et totalt ansættelsesstop, fordi underskuddet buldrede i vejret og ingen anede hvor lang tid nedlukningen ville vare. Derfor fik vi besked på, at de hold, der ellers var påtænkt til rekruttering i år ikke ville blive til noget. DSB genovervejer nu denne beslutning for driftspersonalet og derfor er den gode nyhed, at der formentlig alligevel, om alt går vel, vil blive rekrutteret nye hold til togførerne i både vest og øst samt hos S-togsrevisorerne til efteråret.
Sygdom, bemandings- og tryghedsaftale:
I forbindelse med at vi atter skal billettere og udskrive kontrolafgifter, er TPO enige med DSB om, at man nu igen indsætter tryghedsbemanding i togene og atter planlægger med at overholde bemandingsaftalen. Det vil sige, at der skal være minimum to personaler ved mere end to togsæt.
Det aktuelle sygdomsbillede hos togpersonalet ligger imidlertid stadig væsentlig højere end normalt for årstiden. (Ca. 75% forhøjet)
Det gør, at det ikke er realistisk at alle tog vil få kunne få tryghedsbemanding, førend sygdomsbilledet er mere normalt.
Planlægnings og tjenestefordelingen har dog lovet os, at man vil gøre alt hvad man kan, for at dække så mange ture som muligt med tryghed og det antal togpersonaler, som der skal være i henhold til bemandingsaftale, og man må derfor påregne, at man kan blive disponeret ud til tryghed og SAR-kørsel igen, allerede fra i aften, i det omfang der er disponibelt personale.
Mundbind og værnemidler:
TPO har på de daglige HSU-møder under coronakrisen, ved flere lejligheder løftet problematikken omkring værnemidler for togpersonalet.
Vi har blandt andet foreslået, at det kunne være frivilligt, om man ønskede at bære mundbind, så det var den enkeltes beslutning, om man ønskede at bruge dette ekstra værnemiddel.
Dette blev dog afvist af DSB med den begrundelse, at man helt generelt ønsker at følge Sundhedsstyrelsens vejledninger og at man er bekymret over, hvordan kunderne vil opfatte det, når kun enkelte går med mundbind.
DSB har dog tilkendegivet, at såfremt Sundhedsstyrelsen indfører anbefaling af mundbind blandt frontpersonale i transportbranchen, vil dette med det samme blive indført.
Vi har fået en del henvendelser fra bekymrede medlemmer omkring dette og vi vil nøje følge udviklingen på området hver dag.
Vi vil i den forbindelse opfordre de af vores medlemmer, der bor i Sverige, til at følge de danske sundhedsmyndigheders vejledninger om social distancering etc.
Vejledningerne kan læses på http://www.coronasmitte.dk
OK20:
Som de fleste sikkert har læst, blev OK20 stemt hjem af et stort flertal på transportområdet, selvom et stort flertal af Dansk Jernbaneforbunds overenskomstansatte medlemmer havde stemt nej.
Lønmæssigt er der dog for togpersonalet udsigt til pæne lønstigninger på ca. 500 kroner om måneden plus stigning i weekendtillægget. Lønstigningen vil så udgøre ca. 1.500 kroner pr. måned pr. 1. marts 2022.
Endvidere stiger indbetalingen fra arbejdsgiver til fritvalgsordningen, der i dag udgør 2%. Den stiger dog med tilbagevirkende kraft fra 1. marts 2020 til 3% og yderligere med 1% hvert år de næste to år, således at pr. 1. marts 2022, når stigningen er fuldt implementeret til 5%, nærmer fritvalgsordningen sig en værdi på henimod 20.000 kroner årligt. Den kan man bruge til eksempelvis seniordage, børns første sygedage, pension eller kontant udbetaling.
Vi ærgrer os selvfølgelig over, at der ved denne overenskomstforhandling ikke blev ændret på nogle af de åbenlyse mangler ved Jernbaneoverenskomsten.
TPO vil derfor nu fokusere på selv at få forhandlet løsninger på plads for togpersonalet ved hjælp af nye lokalaftaler.
Næste overenskomstforhandling bliver for tjenestemænd i 2021 og for de overenskomstansatte i 2023.